Björnbär och annat

rplockarbjörnbärEn härligt varm septembereftermiddag och jag finner mig själv ståendes i ett björnbärssnår fyllt av svartglänsande bär. En smygande östanvind rufsar om i håret lite då och då och det är friskt och klart i luften. Nere i snåret finns ett mikrokosmos av skönhet, de lysande bären i rött, violett och svart, de vackert flikiga bladen som så smått börjat skifta i orange och någonstans nere i myllret av grenar, blad och bär finns en liten rödhaks-tonåring som prasslar runt och snattrar.

vyvhusLyfter jag blicken är utsikten vidunderlig. Vetefältet utanför ligger i gyllene fåror och höjderna bortom skiftar i olika blågröna nyanser.

björnbärnäraJag får nog utnämna björnbäret till mitt favoritbär! Det finns så mycket associerat med detta bär, den sötsyrliga lite vilda smaken, gyllene höstdagar med hög luft och stålblått hav, utflykt med någon kär vän, en dag som bara ägnas åt förstrött plockande och småpratande. För det är ett pyssligt bär att plocka, det går verkligen inte att stressa sig genom ett björnbärssnår! Inte ens nu när jag äger ett snår helt utan taggar (och mina fingrar nu endast är röda av bärsaft och inte av små blodiga rivsår…) går det särskilt fort. Kanske kan man kalla det ett anti-stressbär…

robjörnbärSnart inser jag att min skål är alldeles för liten! Och då har bären precis börjat mogna! Jag har en härlig skörd framför mig. Ännu fler björnbärsbilder dyker upp, picknick i höstträdgården med björnbärspaj och en tung, gråmulen vinterdag och smaken av björnbärsmarmelad på nybakade scones…..

discoveryNågra skålar senare lämnar jag björnbärssnåret och traskar ner till Köksträdgården. Utmed västmuren har ett av våra spaljéäppelträd börjat mogna. Sorten heter `Discovery´ och äpplena är så där härligt äppelröda som i en barnbok! Också dags att skörda…

rplockarpersikorÄven på Kryddterrassen finns det mogen frukt. Persikorna har klarat sig förvånansvärt bra i år, trots kyla, stormar och mycket småfåglar. När jag försiktigt plockar av dem från grenarna är de tunga, mjuka och så lent pälsiga att man bara måste hålla dem mot kinden… Och smaken sedan, som att äta sol! September är en ljuvlig skördemånad! /R

4 thoughts on “Björnbär och annat

  1. Kan bara hålla med, september är en underbar skördemånad! Björnbär är så gott, gillar att blanda dem med amerikanska blåbär när jag gör sylt. Och nu blev jag sugen på nybakade scones…🙂
    Härligt att persikorna mognar hos er, vardagslyx om något att kunna äta egenodlade.

Kommentera

