Fint i slutet av oktober!

pumporVi har nu kommit till slutet av oktober och det är så mycket att göra i trädgården att jag knappt hinner få ihop några inlägg. Det är den där känslan av att kunna passa på nu när det är så bra väder och det är tusen och en saker jag vill få gjort!

buxentreMen så plötsligt, mitt i allt rännande hit och dit med delade perenner, äpplen och vårlökar, så går det som en färgblixt genom rummet. Jag måste bara stanna upp och njuta av all denna färgprakt! Som vår blomsterkornell, Cornus kousa, vid entrén till exempel, nu fylld av blanka blad i hela färgskalan av rött!

bergkörsbnäraDet finns mer att njuta av i slutet på oktober. I Körsbärsträdgården lyser det ännu mer av färg, särskilt i eftermiddagssolen. Här är återigen mina favoriter Bergkörsbären, Prunus sargentii!

bergkörsbDet går nästan inte att beskriva deras lyskraft, man kan faktiskt se dem från andra sidan dalgången så här års…

katsuraMedan jag vandrar genom vår Körsbärsträdgård ligger det en söt doft av bageri i luften och jag kommer snart fram till doftens ursprung, vår katsura, Cercidiphyllum japonicum på tillväxt! Detta vackra träd får inte bara fantastisk höstfärg så här års utan allt eftersom bladen faller av och vissnar frigörs den här härliga doften. En anledning så god som någon till att plantera en katsura och medan jag står där och drar in bageridoften drömmer jag om trädgårdsrummet som kan formas runt katsuran…

asterhorizontalisEn ny liten perenn-favorit såg vi på Sissinghurst Castle förra hösten. Den införskaffades och nu har vi två små bestånd med de söta perennerna i full blom! Den heter Aster lateriflorus `Horizontalis´.

vypagodbäddHär står ett gäng under den nu citrongula pagodkornellen, Cornus controversa. Den lilla astern har inte bara vackra blommor utan ett robust växtsätt som gör att den blidar nästan som en liten buske med sitt finflikiga bladverk. Min förhoppning är att de på sikt skall bilda små lila moln under de färgglada höstträden.

vhusNu börjar till och med Blomstergården att se lite trött ut och asparna nere vid bäcken längst ner i dalgången står prasslande gula. Vackra dagar att njuta av sin trädgård! /R

6 thoughts on “Fint i slutet av oktober!

  1. Vackert med alla höstfärger och kanske ska man skaffa sig en sådan där bageridoftande katsura. Lukt av nybakat är ju aldrig fel. Kram till er båda!

  2. Prunus sargentii (gillar namnet förresten) ser fantastiskt ut hos er Här i Sandared har den inte sådan lyskraft i år. Aster l. ‘Horisontalis’ blev jag sugen på nu. Den har jag också sett i England men glömt bort.
    / Luna

Kommentera

