Skörd innan frosten!

innansoluppSå kom den första frosten för denna vinter här hos oss! Vår lilla dalgång är vackert pudrad i vitt och underliga dimmor stiger ur skogsdungarna. Det tar tid för solen att orka över bergsknallen i sydost och ännu vid niotiden på morgonen ligger trädgården i dunkel. Men gradvis börjar en strimma ljus värma de högsta trädtopparna….

soluppOch plötsligt, på bara några sekunder flödar vår sydsida av dalen i varmaste morgonljus!

buxisolDet må vara mörkt så här års men när väl solen visar sig är den verkligen intensiv! Den dystra, frusna trädgården förvandlas och får färg och tusen och åter tusen vita kristaller börjar gnistra. Men det är kallt och efter en härlig trädgårdspromenad retirerar både jag och kameran in i stugvärmen igen.

nicotianaarrHär finns nämligen annat att glädjas åt. Innan frosten slog till lyckades jag plocka åt mig av det som fortfarande blommade i trädgården! Stjärnflocka, broksalvia, praktvädd, italienskt darrgräs och blomstertobak.

rosoriskålEtt litet fat med luktärtor och rosor blev det också. Rosen heter `Ghislaine de feligonde´ och har de mest underbara små aprikosfärgade knoppar man kan tänka sig!

trearrNågra violer, någon kvist fylld mattram och en jättedaggkåpa som så smått börjat blomma om var också små skatter att få med sig in. Dessa rester av sommaren lyser nu upp våra rum och ger en spännande kontrast till den gnistrande kalla vintervärlden utanför och den knäppande varma brasan i kaminen. På något sätt njuter man lite extra mycket av dem nu, precis som de är i blandade små buntar.

frusnalathyrusKanske också för att jag vet att de var de sista för i år. Nu blir det några månaders väntan på ny blomsterfägring och just nu känns det helt ok. När mina små sommarbuketter ger upp är det nog alldeles lagom att börja julpynta. Granris, murgröna, nypon och frökapslar börjar fylla mina tankar istället för blommor… /R

 

2 thoughts on “Skörd innan frosten!

  1. Så fint – både ute och inne! Jag slängde mina sista inplockade blommor i går och har stoppat in de sista krukorna i övervintringshuset. Nu hoppas jag bara på i vart fall en kort period av plusgrader igen, så att jag kan plocka upp de sista dahliorna. Och sen är det paus några månader tills de första lökväxterna tittar upp, lite skönt och mycket behövligt. Längtan är viktig också🙂
    Kram Elin

Kommentera

