Julkrans!

skördatTill helgen är det första advent och jag har för en gångs skull hunnit göra färdigt vår juldörrkrans lagom tills dess. Regnet har vräkt ner nästan hela veckan och det var väl inte direkt någon julstämning som inträdde när jag rusade fram och tillbaka i trädgården på jakt efter vackert pynt i leran och vätan.

ejklarJag använder mig som vanligt av det som trädgården har att erbjuda och i år bildar små kvistar av lagerhägg och thuja grundstommen.

helaI denna ”bas” flätar jag sedan in murgröna, både vanlig och gulbrokig och i detta sticks söta, röda nypon från olika gallica-rosor. De stora blickfången utgörs av mispelfrukter och kottar.

detaljDet kan vara svårt med färg i vinterarrangemang och då är nypon ovärderliga! Om du har gammaldags rosor som bara blommar en gång, låt då de överblommade rosorna få sitta kvar när de vissnat så får du vackra nypon till höst och vinter! Med kransen på dörren steg julkänslan direkt och jag känner mig nu redo för både glögg adventsljus till helgen. Trevlig första advent!! /R

6 thoughts on “Julkrans!

  1. Herregud vilken trädgård! Nu har jag hittat hit och kan inte sluta läsa baklänges om er fina trädgård. Har kommit till 2013 och läser vid alla tillfälle som ges. Jättetrevlig blogg med fina bilder och bra text. Vilket äventyr ni upplever! Hoppas ni klarade stormen bra.

Kommentera

