Blommor 2015!

julrosarr2Nu mitt i gråruskiga januari kan det behövas lite färg! Jag tänkte traditionsenligt se tillbaks även på blomsteråret som varit 2015 och på vilka arrangemang och buketter som blev gjorda. När jag gick igenom förra årets bilder insåg jag snart att allt definitivt inte kan vara med, men här kommer ett litet urval. Vi börjar i februari förra året, då fanns det redan rikligt med härliga blommor! Snödroppar, snöklockor, krokus, julrosor..

marsNågra veckor senare, i början på mars, är det verkligen krokusarnas högtid! Den lilla ljust lila heter crocus tommasinianus och är fantastisk på att sprida sig. Vid snöklockornas fötter har jag satt små nya skott av svalört som redan börjat visa sig i äppelträdgården.

fritillariaVåren tuffar på och trädgården fylls mer och mer av blommor. Här är två små arrangemang med gullvivor, lungört, pärlhyacint, kungsängslilja och vildtulpan.

tulpanerTulpantider! Ljuvliga tulpaner blandat med vita narcisser, några kvistar rödbladig salvia och knappt utslagna blå blommor från kaukasisk förgätmigej.

syrenerolvonI början på juni kunde vi, något senare än vanligt, äntligen fylla våra vaser med doftande syrener, här i min favoritkombination med limegröna blombollar från skogsolvonet `Roseum´.

klar2Allt var sent denna konstiga säsong, luktpionerna tjurade i junikylan och öppnade sina knoppar först i juli. Här har de fått sällskap av skär cosmos, limegrön klocktobak, vinröd stjärnflocka, blå kantnepeta och rosa axrisp.

brickanRosor! För att riktigt kunna njuta av alla lät jag många små vaser bilda ett enda stort arrangemang. Doftande härligt!

väddobrizaNu har Blomstergården verkligen kommit igång och jag får anstränga mig för att hänga med! Här en söt bukett med praktvädd i blandade färger, italienskt darrgräs, lila ageratum och rosa broksalvia.

zinniaoväddHär är praktvädden, ageratumen och darrgräset igen i sällskap av den spännande zinnian `Queeny lime red´.

Oj, oj, många fler återstår, får helt enkelt fortsätta längre fram i veckan, hoppas ni fått en liten blomsterkick redan nu! /R

 

 

 

One thought on “Blommor 2015!

  1. Underbart! Ser fram emot resultatet av blomstergården 2016! Jag har precis beställt en hoper blomsterfrön och funderar på var jag skulle kunna klämma in en lite större cutting garden…?🙂
    Kram Elin

Kommentera

