Biodling på gång!

snöklockorochbi

En trädgård förknippas i första hand med växter av olika slag, konstigt vore det ju annars. Träd, buskar och blommor är liksom grejen med det hela. Men tänk om trädgården bara innehöll det där gröna? Inga maskar, skalbaggar eller smågnagare. Inga sjungande fåglar. Inget surr från små insektsvingar. Då skulle den vara helt livlös, ointressant och framförallt icke fungerande. Därför ska man välkomna djurvärlden in i trädgården också! (Det finns förstås vissa undantag och jag tror de flesta vet ungefär vilka djur vi helst vill vara utan…).

bisnöklocka

Som varande lite av en naturnörd känner jag ett behov av att öka mångfalden i trädgården. Bra och nyttiga djur vill vi ha fler av. Bin till exempel, varför har vi inga bin? Vi måste ju ha bin! För ett par år sedan gick jag en kvällskurs i biodling och jag var superladdad att snabbt komma igång med kupor och honung. En begagnad kupa, en honugsslunga och diverse tillbehör införskaffades, men av olika anledningar har det dröjt ända fram tills nu innan jag kommit igång med det hela. Förra veckan beställde jag ett bisamhälle (eller rättare sagt en drottning och ett litet hov av arbetare) från en lokal biodlare. Leverans förväntas under april eller maj.

kupa1

I helgen började jag skrapa bort färg från vår något sargade bikupa…. Nu äntligen är vi igång!

kupa2

Själva taket är skrapat och slipat, bara resten kvar!

Kupan ska placeras i slänten bakom vårt gamla svinhus. Där har bina Äppelträdgården precis utanför dörren och resten av trädgården bara en liten bit bort. En härlig bonus för hungriga bin som lurats ut för tidigt av en varm vårsol är att marken i Äppelträdgården är täckt av snöklockor i februari och mars. En riktig pollenbuffé!

snöklockorTrevlig utsikt från bikupan i början av mars.

Så här års tänker man mycket på våren och det är just på våren det är särskilt viktigt att det finns något för bina att äta. Kanske har bisamhället haft en tuff vinter med lite för få överlevande? Flyger de då ut ur kupan utan att hitta någon mat är det inte säkert att de ens klarar sig. Efter en snabb inventering i trädgården inser jag att vi utan att riktigt tänka på det har ordnat en härligt bivänlig vårträdgård!

helleborusonarcNär snöklockorna gjort sitt och vi kommit till april kan bina välja och vraka bland vårblomningen. Narcisser, julrosor, pärlhyacinter och en massa annat bjuder på både pollen och nektar.

körsbärsträdet

Jag ser fram emot att få sitta i gräset under vårt bigarråträd en solig dag i maj och lyssna till det intensiva surrandet bland blommorna. Kanske det är våra egna bin vi får lyssna till i år?… /S

 

9 thoughts on “Biodling på gång!

      • Ja, verkligen. Vi hade en tjej för nåt år sen som hade en lite bikoloni i kolonin ☺
        Jag ska nog försöka sälja in idén igen. Det behövs bara nån som har lite mer kunskap än jag har och lite mer tid och utrymme för grejer.
        Jag ser framemot nya berättelser hur det går för era småttingar sen!

        Vilka projekt har ni i övrigt planerat för i år? Måste bara säga att jag är tokkär i ert växthus!!
        Ha en fin helg!

        Anja

  1. Egna bin är guld värda, vad glad jag blir att läsa att det blir surrigt värre hos er snart.🙂 Har förmånen att gå bikurs i jobbet snart, ska bli mycket intressant och spännande att lära mig mer om våra bevingade vänner.
    Kristina

Kommentera

