Små vårtecken

irisikrukaRegn och snö far genom luften om vartannat och medan jag skyndar nedför trädgårdens många trappor blir jag både kall och blöt. Jag söker skydd i Växthuset och drar snabbt igen dörren om mig. Här inne är det lungt, underbart ljust och trivsamt grönt! Och det finns mer! Det lyser av färg på ett av de små borden!

lökartikrukorDe små våririslökarna som jag satte i höstas bestämde sig plötsligt unisont för att blomma. Förmodligen har de något längre dagarna fått dem att piggna till. De ger sannerligen glädje åt en vintersjäl!

rosmnyponHelgen gav också en känsla av vår och hopp även om det inte var sol hela tiden. Beskärningen fortsatte och bla. klipptes klätterrosen `Flammentanz´ in ganska hårt.

rosklipptDen blir yvig om man låter den göra precis som den vill och här på Pergolan måste den trots allt samsas med blåregnen.

vyhusetoterrassernaBärbuskarna, de flesta av rosorna samt prydnadsbuskarna har nu fått sin beskärning och det börjar se riktigt prydligt ut på terrasserna. Allt ser lite stelt och vitt ut så här års, det är nästan svårt att tänka sig att det vita knappt kommer att synas under allt det gröna om bara några månader…

utsiktenDet var verkligen ett härligt vårdis över dalen i helgen och jag försöker klamra mig fast vid det när jag ser ut över snöslasket utanför idag. Mars är ju ett velande mellan vår och vinter…

snödropparHär kommer ännu ett vårtecken från Körsbärsträdgården! Äntligen har snödropparna börjat sprida sig i den fuktiga marken under körsbär, olvon och magnolior! /R

7 thoughts on “Små vårtecken

  1. Så härligt att se alla vårtecken, på min asfaltsgård blommar faktiskt några snödroppar också.
    Och snart är det dags för den kraftiga beskärningen av Logårdsrosorna där.
    Hälsningar från Tg51

  2. Hej,
    Underbart att höra om ert trädgårdsliv, måste bara fråga är det ok att klippa rosorna nu, vi bor i zon 1 alldeles vid havet i norra halland? Med vänlig hälsning inger

    • Tack!
      Det beror lite på vad det är för rosor du har. De så kallade gammaldags rosorna kan klippas nu medan de moderna rosorna kan få vänta ett litet tag till. Jag brukar nästan alltid beskära våra moderna rosor i skiftet mars/april. Det finns mer inlägg om rosbeskärning här på bloggen, sök på ”beskära rosor” så hittar du dem!
      /Rebecca

  3. Ja, det är precis nu som det är som härligast att ha ett växthus! Häromdagen när solen sken så blev det nästan tjugo grader i mitt – underbart! Jag ska nog sätta ut lite blommande lökväxter för njutning även där, dessutom håller de ju så mycket längre i den svala miljön.
    Kram Elin

Kommentera

