Nya bisysslor!

lådaSå var det äntligen dags! En kulen kväll för två veckor sedan åkte jag och hämtade en dovt surrande låda full av otåliga bin. I lådan skulle det finnas en bidrottning med ett rejält hov av arbetsbin färdiga för inflyttning i vår renoverade bikupa. Läs mer om våra biförberedelser här.

kupa2När jag frågade vår trevliga ”bi-leverantör” om binas humör och vilken biodlarklädsel jag borde använda svarade han kort och gott – Klä dig så du känner dig trygg! Eftersom jag är nybörjare inom området kändes min vita astronaututstyrsel lämplig att börja med… Lite pirrigt var det allt när jag började förbereda kupan för inflyttning, men framförallt väldigt, väldigt roligt!

kupaI utkanterna på kupans yngelrum placerade jag några ramar med förmonterade vaxmellanväggar för bina att bygga vidare på. Mellan dessa satte jag sedan ramarna med bin som jag fick med i den lilla surrande lådan. På med täckbrädor och tak och sedan var det bara att vänta på att bina skulle göra sig hemmastadda.

fluster4De första dagarna hände i princip ingenting. Vädret var regnigt och blåsigt, så bina höll sig förståeligt nog inomhus. Men så en dag började vi se hur det rörde sig på flustret! Några bin flög lite på måfå runt kupan, mest för att orientera sig antar jag, och efterhand blev de fler och fler.

fluster3Så fort vädret är hyfsat är det nu en strid ström av bin som flyger till eller från kupan. Nu när bina verkar ha etablerat sig har jag kikat lite bland ramarna och hittat många livliga bin och en välmående drottning. Flytten verkar ha gått bra!

fluster2Tydligen finns det pollen i närheten…

biogurkörtDetta har blivit en allt vanligare syn i trädgården och vi hälsar med glädje dessa nya pollinatörer välkomna till vår trädgård!

/S

 

2 thoughts on “Nya bisysslor!

  1. Så härliga bilder, vad jättemånga ni blev nu =) Någon av våra grannar har nog blivit med bin, maken hittade honungsbin på axveronikan igårkväll. Jag kallar dom getingar för det låter lite mer macho. Eller för att jag inte kan se skillnad.

Kommentera

