Vinter

buxtervyostSå kom vintern till trädgården. Allting är vitt och lite frostnupet och trots att jag de senaste veckorna sprungit fram och tillbaka med krukor och växter känner jag mig ändå inte riktigt redo.

snopagrasNär jorden frusit blir trädgården så otillgänglig, så sluten och det enda man kan göra är att planera för kommande säsong.

lyktvyrosterPrecis som Filifjonkan går jag runt och oroar mig för än det ena, än det andra. Hann blåregnet verkligen invintra? Har det blivit en spricka i fågelbadet? Delade jag perennerna för sent?

mangoldI Köksträdgården finns det miljoner med saker som kunde ha gjorts…

vhusinneMen i Växthuset tuggar frostvakten på och glada blommor från kamelior, pelargonior och nejlikor lyser åt mig då jag kommer in. De verkar i alla fall ha det bra…

lavendelOch visst är det vackert också ute, även om det är en annan trädgård man ser nu. De tunga, gröna buxbomsformerna, pudrade med lite snö och den grå lavendeln som ligger som ett sjöskum kring deras fötter. Mjukt och hårt på samma gång.

snoglitterPlötsligt bryter solen genom de grå snömolnen och en gata av glitter tycks leda rakt upp till himlen. Det är overkligt vackert.

lyktaNär ljuset försvinner tänder jag egna ljus, mäter upp en rabatt och går tillbaks in till ritbordet… /R

3 thoughts on “Vinter

  1. Det lilla snöpuder som ligger över den vackra trädgården i Mute är ett intet mot det nära halvmeter höga snötäcke som finns på asfaltsgården och min balkong. Vackert är det men trist för de stackars pelargonerna som inte hann komma inomhus. I Östra Svealand är det verkligen vinter!

  2. Sikke nogle vældig smukke vinterhavebilleder! Jeg har lige fundet jeres blog, og jeg har sat den på min Bloglovin’-liste, så jeg kan komme tilbage 🙂
    Hos os i Danmark er det også blevet vinter, og jeg har det som jer: Der er masser af ting jeg gerne ville have nået inden sneen og frosten kom …

Kommentera

