Tidiga vårkänslor

Mars travar på med minst sagt blandat väder, men med snöklockor i trädgården och starar i träden går det inte att förneka att våren är på gång.

Vårtecknen staplar sig på varandra och det är verkligen tiden då man alltid borde bära knäskydd för naturligtvis måste man kika på blommorna ordentligt nära.

Små är de, men vad kan mäta sig med vårblommor? I allt det grå, ur de gamla, slabbiga resterna från fjolåret dyker de plötsligt upp som ting från en annan värld. Att något kan vara så rent, färgglatt och perfekt känns helt osannolikt.

Varje blomma är ett litet underverk i sig och man kommer in från sina vårsuktande promenader i trädgården med leriga knän och med vårljus i blick. Det finns hopp…

Vårt projekt i Körsbärsträdgården fortsätter när vädret tillåter och vi har nu börjat fylla på jord och gödsel i de nya planteringarna. Bredvid mig på bilden kan man se början på den nya trampstensgången upp till Idegransterrassen.

Dags för plantering!

När den isande vinden mojnar något och solen kikar fram bakom molnen anar man vårundret som snart skall ske. Jag har kantskurit, rensat, klippt ner och räfsat, mer kan naturligtvis göras men jag tror att både jag och trädgården känner oss redo. Nu vill vi inte ha mer vinter, nu vill vi ha VÅR! /R

6 thoughts on “Tidiga vårkänslor

  1. Fantastiska snöklockor!!! Och på min asfaltsgård har jag faktiskt en. Undrar om den kommer från Mute????

Kommentera

