Steg 1. Planera din trädgård

Att planera sin trädgård.. Hur och var börjar man? Detta är en fråga som jag funderat ganska mycket på eftersom det är den absolut vanligaste man ställs inför som föreläsare i trädgårdsdesign. Man kan få all möjlig vägledning i litteraturen om trädgårdens golv, väggar och tak, hur man bygger trädgårdsrum osv. Men detta är ju egentligen inte alls till någon hjälp i detta allra första skede. Vad skall man med rum och växter om man inte vet vad de skall användas till?

Vår pergola har funktionen som vårt mysiga utevardagsrum, med mjuka kuddar och filtar och lyktor att tända om kvällen.

Vad jag menar är att rum som inte används, som inte har en funktion, tenderar att bli urtråkiga att sköta om och sköter man inte om ett trädgårdsrum blir det tråkigt att vara i. En ond cirkel helt enkelt! Mitt tips är därför att man börjar med att ordentligt tänka över vad man faktiskt vill använda sin trädgård till.

Trädgårdsköket, med funktionen att laga mat. Det är verkligen underbart att slippa gå in en varm sommarkväll och ställa sig vid spisen!

Det kan vara vad som helst. En enda funktion som genomsyrar hela trädgården eller många små, det viktigaste är att det är du och din familjs behov som styr! Här har ni nämligen chansen att göra den där tomtytan intressant att vara på så tänk efter ordentligt. Mitt förslag är att man gör en lista.

Matplatsen. Funktionen är förstås att man skall kunna äta mat här.

Listan skulle exempelvis kunna se ut så här:

Matplats, Odla grönsaker, Odla blommor, Spela krocket, Avkoppling

Här har jag gjort en exempelritning för att försöka förklara vad jag menar. Så här ser tomten ut från början.

Nu tar man fram sin tomtritning och försöker fundera ut var ungefär de olika funktionerna som man kommit fram till skulle kunna passa in. Köksträdgården behöver ju mycket sol; var är det soligast på tomten? Matplatsen kan vara trevligt att ha nära huset så att man slipper springa genom hela trädgården med mat och bestick. Till krocketplanen behövs förstås en relativt plan yta, avkoppling vill man ha lite för sig, skyddat, kanske både med sol och skugga.. Var passar funktionerna in?

Sedan är det ut i trädgården som gäller, med en kopia på sin tomtritning! Den får gärna se ut så här när man kommer tillbaka in igen!!! Kladda ner mått, tankar och funderingar, ingenting behöver vara perfekt i det här skedet! Egentligen behöver man inte göra någon mer ritning utan bestämma det sista på plats när det är dags att anlägga, men det gör man som man vill..

Här är ritningen renritad för att bättre beskriva hur funktionerna är stommen i planen. Givetvis skall även en massa annat till innan man är helt klar med sin planering, men jag tycker ändå att med funktionerna som grund till trädgårdens rumsuppdelning så har man en bra början. Funktionerna ger trädgården en mening, den blir inte bara ett tråkigt ”finrum” som måste städas då och då trots att ingen använder det. Att faktiskt vilja vara i sin trädgård kan ju lätt ge mersmak för ett trädgårdsintresse!

Att bo i hus innebär oftast att man även har en trädgård och istället för att bara fokusera på ”lättskött” tycker jag att man borde försöka se de gränslösa möjligheterna. Det finns nämligen inga måsten med en trädgård, du bestämmer helt själv! Jag förstår verkligen att man inte vill sköta om något så tråkigt som en oändlig gräsmatta med några träd i, men ett hängmatterum med frodig grönska och underbara lökrabatter, eller en perfekt lek och spelplan med en tjusig kantrabatt och hejarklacksbänk kanske låter trevligare? Ofta är det inte ”lättskött” vi är ute efter, utan en mening och ett mål med varför vi sköter om något. /R

7 tankar på “Steg 1. Planera din trädgård

  1. Hej!
    Vilket fantastiskt inlägg!
    Jag tar till mig.
    Jag borde nog fundera på någora av mina rum i min trädgård. Jag har några ställen som aldrig blir något med liksom. Som du skriver en ond cirkel. Men jag har många fina rum som inte är perfekta men jag trivs där.
    Vilket fint utekök och vardagsrummet ser ju hel mysigt ut. Jag skulle kunna vara i trädgården dygnet runt när det är sommar och varmt. Jag saknar bara ett utedass.
    Ha det gott
    Annika

  2. Hej!
    Vilka underbara och jättebra inlägg! Vi är just där, det är fyll och jordhögar och vi ska försöka planera vad vi ska göra med vår trädgård! Tack för all inspiration! Ni ska veta att det är så spännande att läsa!

  3. Tusen tack för detta fantastiska inlägg! Har get mig massor med tankar och idéer att jobba med på vår totalt tomma gård! Väldigt inspirerande illustrationer!

Lämna en kommentar