Vårstädning i Körsbärsträdgården

vykbBrrr! Bistrare väder igen. Himlen är jämngrå, fåglarna tysta och jag försöker hurtigt tänka på våren medan jag jobbar på att få igång mina stelfrusna fingrar. Det är vårstädning i Körsbärsträdgården som gäller, för om bara några veckor är det dags för detta trädgårdsrum att börja spira. Här har vi många av våra tidiga lökväxter och därför är det viktigt att dessa skönheter inte döljs under högar av gammalt fjolårsris.

skottJag inser snart att jag inte är för tidigt ute! Under de prasslande resterna av förra året har det redan börjat hända fantastiska saker! Massor av gröna små spjutspetsar har perforerat den småfrusna jorden, Narcisser, krokus, pärlhyacinter, snödroppar och snöklockor.

galanthusIvrigt rusar jag till vår lite större snödropps-samling och visst, här kommer de!

knopparOch plötsligt ser jag färg! Julrosorna som sett minst sagt hängiga ut i kylan har rest sig igen och dignar av knoppar!

helleborusEn del har till och med börjat slå ut!

helleborusfoDen något nyckfulla gröna julrosen, Helleborus foetidus, har visserligen blommat ett tag, men syns nu mycket bättre när den inte behöver trängas med gamla gräs- och irisrester.

vyäppeltdOch i Äppelträdgården då? Här klippte vi ner ängsgräset ordentligt redan i höstas och nu ser man tydligt hur tusentals mörkgröna blad med vita kronor pressar sig upp ur den blöta marken. Jag kan inte låta bli att stanna upp en stund och bara stirra. Min vintertrötthet, ilskan över knoppätande fåglar och förlupna, allätande rådjur försvinner och jag kan bara tänka att nu, nu börjar det igen… /R

5 tankar på “Vårstädning i Körsbärsträdgården

  1. Kan inte låta bli att undra över denna ”städning”. Ska det inte ligga ett tag till, löv och gräs, som ett skyddande täcke? Eller är ni så pass mycket tidigare än vi i zon 3-4?

    • Förr i tiden städades det ju faktiskt redan på hösten i rabatterna, man klippte ner perenner och räfsade bort löv. Vårstädning är alltså ett relativt nytt påfund… Visst kan det vara bra att låta ”skyddande täcken” ligga kvar ett tag till på lite känsligare växter (tex moderna buskrosor), men de flesta perenner är vid det här laget nedvissnade och lever bara under jorden. Även om det blir riktigt kallt en sväng till så här års kommer det förmodligen inte att tränga ner särskilt långt i backen. Naturligtvis är detta en bedömning som man får göra varje år beroende på hur vintern är och givetvis också beroende på var man bor, men här hos oss brukar andra halvan av februari vara en bra tid att starta om vi skall hinna med. Det mesta av klippet från gamla perenner låter vi ligga kvar i rabatterna som mulching.
      Det är ju ingen idé att sätta lökar om man inte kan se dem…
      /Rebecca

      • Hej, toppenbra med lite för mig nya tips, då det känns så generaliserande i många trädgårdsböcker. Jag brukar föra dagbok och har faktiskt de senaste åren räfsat undan täcket i februari. Vad tror du om klippning av clematisen summer snow ? Är det ok att göra till helgen ? hA DE FINT iNGER

      • Vi klippte ner vår `Summer snow´ (här i norra Halland..)radikalt redan i höstas i samband med att vi flyttade den, men annars hade jag förmodligen klippt den vid den här tiden.
        /Rebecca

Lämna en kommentar