Beskära gammaldags buskrosor

På vår rosenterrass verkar det inte så värst livat just nu. Spretiga rosgrenar och torra, vissnade gamla perenner från förra året. Men skenet bedrar! Petar man undan lite torra löv i rabatterna ser man hur livet nästan spränger fram ur jorden. Knoppar och små, gröna skott överallt! Även rosorna har vaknat, trots att det inte syns lika tydligt, men tittar man riktigt noga ser man att de små knopparna är alldeles blanka och lite röda. Och nog blir de lite större för varje vårdag som går..

De rosor som hör till de man brukar kalla för gammaldags buskrosor är det hög tid att beskära nu, i alla fall om man bor i de södra delarna av landet (de moderna rosorna kan man däremot vänta lite med, tills våren mer bestämt har kommit för att stanna). Eftersom denna rosgrupp främst blommar på äldre ved gör jag ingen radikal föryngringsbeskärning utan håller mig till att gallra ur busken och forma till den något.

Alla döda eller skadade grenar tar jag givetvis bort först. Har busken blivit lite för tät och risig i mitten glesar jag ur den genom att ta några av de gamla grenarna ända nere vid basen på busken.

Här är en del att klippa och binda upp! Rosa gallica `Complicata´ har en kraftig årstillväxt och kan med fördel användas som klätterros.

De flesta av de gammaldags rosorna brukar skicka iväg långa, spretiga årsskott när de väl har etablerat sig och för att ge buskarna en lite kompaktare form klipper jag in några av dessa. Detta är särskilt viktigt i rostornen där de långa årsskotten ofta knäcks av om de inte bundits ner eller kortats in.

Ett årsskott kortas in. Jag ser till att klippa vid en knopp för att stimulera tillväxt och för att undvika att det blir ett dött parti ovanför knoppen.

Jag försöker också att titta efter rotskott medan jag beskär. Precis som med trädgårdsbjörnbäret (se inlägget ”Beskära trädgårdsbjörnbär”) är de flesta av dagens rosor ympade på annan rot än sin egen. Detta betyder att man bör vara uppmärksam på alla skott som kommer från marken och inte riktigt liknar de övriga. På bilden ovan ser man Damascenerrosen `Mme Hardy´ och hennes småtaggiga skott till höger och ett tydligt rotskott till vänster som är helt taggfritt! Bort med det!

Underbara gallicarosen `Charles de Mills´ har tunga, ljuvligt doftande blommor. För att en sådan här gren inte skall lägga sig över sin grannar i rabatten behövs uppbindning!

När sommaren väl är här och det blir dags för blomning är det viktigt att man också har tänkt på att binda upp rosgrenarna ordentligt. De fullt utslagna rosorna är ofta tunga och har de inget stöd tyngs grenen ner till marken och blommorna hamnar i jorden eller så kan grenarna helt enkelt gå av! Vi använder oss av rejäla störar som bankats ner i jorden så nära buskens centrum som möjligt. Mot denna stör kan man sedan binda upp buskens grenar med snöre.

Innan beskärningen. Jag tar bort fjolårets snören och klipper bl a bort den döda grenen till vänster i bilden. När beskärningen väl är färdig använder jag snöret igen och binder upp de grenar som är kvar.

Jag passar på att se efter så att störarna sitter ordentligt (och inte behöver bytas ut) och medan jag beskär binder jag upp grenarna som blir kvar allt eftersom. Vi har provat alla möjliga sätt av uppbindning och för oss funkar den här varianten bäst, i alla fall för de lite lägre buskrosorna. Till de lite högre och yvigare sorterna har vi som sagt rejäla rostorn i armeringsjärn men även här måste man binda om och upp varje år.

Finns det nypon kvar klipper jag bort dessa också så att de nya knopparna får det enklare att komma fram. Klippet hamnar på påskbrasan..

Hur mycket jag klipper varje enskild buske varierar väldigt mycket. De olika arterna och sorterna behöver alla en individuell bedömning, men jag brukar tänka att de inte får bli för täta. Får buskarna in mer ljus och luft mellan grenarna minskar ju angreppen av svamp en hel del!

Visst ser det glest och tanigt ut just nu och stödkäppen verkar vara det enda som lyser i rabatterna! Men vänta bara, om några månader kommer man knappt att känna igen sig! Ren och skär trädgårdsmagi! /R

5 tankar på “Beskära gammaldags buskrosor

  1. Vi har fyra gammaldags rosor som blivit allt för stora och växt in i varandra. Kan vi klippa ner dem helt efter blomningen och hoppas att det kommer igen nästa år?

    • Hej Marianne!
      Visst kan du klippa ner rosorna helt men då får du förmodligen ingen blomning nästa år. Det bästa är att försöka gallra ur genom att ta gamla grenar ända nere vid marken och spara de yngre (dessa kan också kortas in något, bara du klipper vid en knopp).

      Lycka till!
      /Rebecca

      • Tack för hjälpen, dessa rosbuskar har inte blivit ansade alls på minst 10 år så de är kala ganska högt upp men jag hoppas det räcker med att gallra för de blommar så underbart.

Lämna en kommentar