Anders Lundström – Sveriges bästa trädgårdsmästare?

Vad kan dölja sig innanför dessa tummade pärmar?

Är det inte härligt att så här års krypa upp i soffan och sätta tänderna i en bra och inspirerande trädgårdsbok? Det brinner i kaminen bredvid och utanför fönstret faller regnet från en mörkgrå himmel och ja just det, det blåser också ordentligt ute. Nej, utomhus vill ingen vara när vädret är sådant, även flitiga trädgårdsmästare måste då och då stanna inne för att förkovra sig.

Gammal bild på gammal författare. Bilden har jag lånat här

Just nu förkovrar jag mig i en riktigt gammal bok – ”Handbok i Trädgårds-skötseln” – skriven 1831 av Anders Lundström. Jag har nämnt denne man i ett tidigare inlägg om Bergianska trädgården eftersom han under nästan 40 år var verksam som trädgårdsmästare där. Handboken är en fullkomlig guldgruva om man letar efter bra odlingstips och man får även en god inblick i hur trädgårdsskötsel gick till förr i tiden. Mycket av det som ibland lanseras som nya moderna metoder är i själva verket gamla beprövade odlingssätt som av olika anledningar glömts bort genom åren. Jag tänkte nu ge lite smakprov ur denna lilla gulnade pärla.

Redan i inledningen nickar jag instämmande, det finns mycket som känns igen även idag. Den återkommande problematiken kring trädgårdsnäringens status i samhället fanns även på 1800-talet. Branschen har nog alltid varit tuff.

Första delen i boken handlar om köksträdgården och fruktträdgården och här finner man flera matnyttiga tips om hur trädgården bör placeras, vilka redskap som är lämpliga att använda, hur man tar hand om jorden och förstås en massa information om hur olika växtslag bör odlas.

Ett utdrag ur innehållsförteckningen. Många växtslag känns igen, eller hur?

Boken användes som en lärobok för de lärlingar Anders Lundström hade under sin tid som trädgårdsmästare i Bergianska trädgården, men den var också uppskattad av andra trädgårdsodlare varför den fick tryckas upp i fyra upplagor. Anders hade gott anseende i trädgårdssverige och under ett par decennier i mitten av 1800-talet ansågs han vara Sveriges allra skickligaste trädgårdsmästare. Hans lärlingar blev förstås hett eftertraktade efter sin examen.

Full koll på orangeriet..

Jag bara måste ha ett ananas-hus!!

Klar bild över hur en trädgård ska se ut. Bara att börja anlägga...

Fina instruktioner för hur ympning kan utföras. Och så ett litet persikohus…

Språket i boken är förstås något högtravande och gammaldags (vore väl konstigt annars?..) och jag orkar inte läsa några längre avsnitt i en följd, men jag tycker att innehållet många gånger är riktigt bra. Inget onödigt, bara klara och tydliga råd från en person med gedigen erfarenhet. En hantverkare som vet vad han pratar om helt enkelt. När jag lägger ner boken på soffbordet undrar jag om det finns någon Anders Lundström idag. Honom skulle jag i så fall vilja träffa för en diskussion om hur jag bäst ska bygga mitt ananashus… /S

Info om och bild på Anders Lundström har jag hittat på nedanstående adress:

(Anders Lundström, http://www.nad.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=9894, Svenskt biografiskt lexikon (art av Olle Franzén), hämtad 2012-11-15)

2 tankar på “Anders Lundström – Sveriges bästa trädgårdsmästare?

  1. I Risinge bygden där Anders Lundström växte upp kallar vi honom gärna ”vår egen Linné”. Med tanke på Lundströms enkla bakgrund var det en fantastisk resa han gjorde genom livet.

Lämna en kommentar